روانشناسی استراتژیک مردم ایران و مردم میبد

  • ابوالفضل امامی
*روان‌شناسی استراتژیک مردم ایران؛

تنها مزیت انقلاب اسلامی ایران بر انقلاب اسلامی انبیای الهی: تاریخ مبارزه سیاه و سفید از آدم و ابلیس تا خاتم و سقیفه پر بوده است از نبردی سنگین که به ناکامی امت 124 هزار فرستاده الهی و هزاران تن از اولیای الهی انجامید تا اینکه امر به نبی و حبیب خدا حضرت محمد منتهی شد، اما با تجاربی که شیاطین جن و انس در مبارزه با مسیر حق در طی تاریخ تاریک، اندوخته بودند، ابرجنگی بزرگ بین نور و ظلمت درگرفت و انقلاب عظیم نبی اسلام پس از 23 سال مدیرت معصومانه و آسمانی ایشان، به کما رفت. و بر سر آن رفت آنچه که می‌دانید؛ تا اینکه این حرکت به دست مردی از اهل قم و مردم موعود الهی (مائده/54) بازسازی شد. اما وقتی همه چیز به نفع شیاطین است، چه مزیتی نتیجه این نابرابری عظیم جبهه شیاطین انس و جن با جبهه کوچک حق را به نفع انقلاب اسلامی ایران معکوس کرده است؟

آیا رهبرمان برتر از رهبر امت‌های انبیا و مردم عصر ائمه معصومین است؟ (اللهم إنّا نَشْکو الیک فَقْدَ نَبِیِّنا صلواتک علیه و آله و غَیْبَةَ ولیِّنا) آیا تعداد دشمنان جهانی ما نسبت به دشمنان انقلاب اسلامی انبیاء الهی و ائمه معصومین کمتر است؟ (و کَثْرَةَ عَدُوِّنا) یا نسبت تعداد ما نسبت به مسلمانا صدر اسلام بیشتر است؟ (و قِلَّةَ عَدَدِنا) یا شدت دشمنی‌های امروز و ابزارهای ابراز دشمنی بر ضد ما کمتر از دشمنی‌های سابق است؟ (و شِدَّةَ الفِتَنِ بِنا) یا هم‌پیمانی‌های جهانی و منطقه‌ای امروزه نسبت به گذشته بر ضد اسلام کمتر است؟ (و تَظاهُرَ الزَّمان علینا: قسمتی از دعای افتتاح امام زمان)

نه! انقلاب ما با تمام ضعف‌ها و کمبودها و آسیبهایش، در "خوبی مردم ایران" ضرب شده است1. سلام خدا بر شهیدان! سلام خدا بر بسیج! سلام خدا بر مردم عظیم ایران!

یزدفردا

متاسفانه در فرایند انقلاب اسلامی پیامبران، مردم نتوانستند خود را به آستانه اطاعت از مولا برسانند، اما این طلسم تلخ و تاسفبار، سرانجام به دست مردم بزرگ ایران، شکسته شد و پارسیان توانستند برای اولین بار در تاریخ آفرینش، معادله غربت حق را معکوس کنند:

v نظر امام خمینی درباره مردم ایران:

"من با جرأت مدعى هستم كه ملت ايران و توده ميليونى آن در عصر حاضر بهتر از ملت حجاز در عهد رسول اللَّه- صلى اللَّه عليه و آله- و كوفه و عراق در عهد اميرالمؤمنين و حسين بن على- صلوات اللَّه و سلامه عليهما- مى‏باشند" وصیتنامه الهی‌سیاسی، صحیفه نور ج‏ 21، ص410

قطعا برای تداوم تاریخ تاریک، باید این ارتباط مقدس میان امت و امام را از بین برد، باید حکومت انتقالی مردم ایران برای سپرده نشدن به دست امام عصر (عج) نابود2 شود، و از این روست که نائب امام زمان، یکی از شاخصه‌های اصولگرایی را "مردم‌داری" می‌داند.

v شاخصه‌های اصولگرایی در نگاه رهبر عزیزمان:

رهبر معظم انقلاب،‏ 6 شهریور 85 در جمع هیات دولت و رئیس‌جمهور: شاخصه‏هاى اصولگرايى، شاخصه‏هاى مهمى است؛ اين شاخصه‏ها بايد مورد توجه قرار بگيرد، كه من به بعضى از اينها اشاره ميكنم: "... مردم‏گرايى" شاخصه ديگرى است كه بحمداللَّه داريد."

پس اگر کسانی از مسئولین فاقد این ویژگی باشند، چه روحانی و چه غیر روحانی، چه امام جماعت و چه مسئول اداره، چه چپی چه راستی و چه مدعی "جریان ناب ولایی"، بدانید و آگاه باشید که اصولگرا نیست! و مردم چه خوب می‌فهمند که چه کسی مردمی است و برای آنان وقت و عمر می‌گذارد و چه کسی نیست؛ و در عمل هم برخی را حذف و برخی را پرورده‌اند. ضمنا هر کس که با مدیریت یا رفتار خود عامل بی‌اعتمادی مردم به نظام و سازوکارهای حاکمیت در کشور یا هر استان یا شهری شود، قطعا در مسیر دشمن و شیطان گام برمی‌دارد.

v مردم نعمت معجزه‌آسای الهی!

مقام معظم رهبری‌، 19 دی70: نكته دوم هم كه بسيار حايز اهميت است، مسأله مردمى بودن اين انقلاب و اين نظام مقدس است. هرچه كردند و هرچه شد، مردم كردند. امام بزرگوار هم متكى به همين آحاد و نفوس مؤمنه مردم بود. اتصال نظام، دولت، حكومت و مسؤولان با مردم، يكى از همان نعمتهاى معجزه‌آساى الهى است. والّا شما تصور مى‌كنيد كه شياطين حاضرند يك حكومت و يك پرچم اسلامى را اين‌طور برافراشته در عالم تحمل كنند؟

آن كسى كه مى‌خواهد در مقابل استكبار ايستادگى بكند و توى دهن دشمن جمهورى اسلامى بزند و دل بندگان خدا را شاد، و دل دشمنان خدا را افسرده بكند، بايد سعى كند كه پيوند محبت و عطوفت و اعتماد ميان اين ملت و ميان مسؤولان نظام، روزبه‌روز بيشتر و قويتر بشود. هر كس عكس اين عمل بكند، در جهت استكبار كار مى‌كند.همه عصبانيت و غيظ ابرقدرتها، از همين حضور شما مردم در صحنه‌هاست

v روان‌شناسی استراتژیک مردم میبد: فاستبقوا الخیرات!

مردم میبد در بسیاری از ویژگیها، همانند دیگر مردمان مسلمان ایران و پیروان راه سلمان فارسی، مردمی ولایی و بی‌نظیرند، اما در یک ویژگی، بر بسیاری از مردمان و به ویژه مردمان خوب استان یزد، برتری دارند؛ آن ویزگی برجسته، پیشتازی مردم در هر امر خیری است، و عمل جانانه به فرمان الهی در پیشتازی در اموز خیر است؛ از پیشگامی در شهیدپروی و ولایت‌مداری بگیر تا پیشگامی در جهاد اقتصادی و سازندگی تا جهاد نرم سیاسی و فرهنگی. به عکس برخی شهرستان‌ها که بودجه‌های کلانی نصیب‌شان می‌شود، میبد در مواردی مظلوم‌ترین شهر استان در دریافت بودجه است، اما با این حال، پویاترین اقتصاد در میان شهرستان‌های استان عزیزمان در دست پینه‌بسته همین مردم است.

به عکس برخی شهرستان‌ها که نیروهای بسیاری در وزارات و ادارات کشور و استان دارند، و به شدت و گاه مفرطانه به وضع شهرشان می‌رسند، مردم میبد به قدری پرتوان و فداکارند که حقیقتا برخی از مسئولین شهر، نمی‌توانند پایاپای پویایی آنان، بدوند و متاسفانه جا می‌مانند. امیدواریم که این سرعت مطالبات به حق مردمی، مسئولین را در آف ساید نگذارد، و موجبات بی‌اعتمادی فراهم آید:

v مردم را به خود بی‌اعتماد نکنیم!
به راستی چرا کمترین ضریب مشارکت مردم در تاریخ انتخابات ریاست جمهوری (حدود پنجاه و نیم درصد) مربوط به دور دوم ریاست جمهوری آقای رفسنجانی بوده است؟:

امام خامنه‌ای، در ديدار مسؤولان‌ نظام،‌ ۲۳مرداد ۱۳۷۰: شما چگونه مى‌خواهيد محبت و اطمينان مردم را جلب كنيد؟ مردم بايد به من و شما اعتماد داشته باشند ... مگر مردم كورند؟! ايرانيان هميشه جزو هوشيارترين ملتها بوده‌اند؛ امروز هم به بركت انقلاب، از هوشيارها هم هوشيارترند!

ضمن قدردانی حقیقی و عاجزانه از مردم شریف میبد، بد نیست، با نظرات نائب امام زمان (عج) درباره مردم خوب ایران، که قطعا بر مردم میبد هم صدق می‌کند، متبرک شویم:

رهبر حکیم اسلام در ديدار مسؤولین نظام‌، ۱۴ آذر ۱۳۶۹: "ما بايد خودمان‌ را به‌ معناي‌ واقعي‌ كلمه‌ ـ‌نه‌ به‌ معناي‌ تعارفي‌ كلمه‌ـ خدمتگزار مردم‌ بدانيم‌."

اگر مردم میبد یا هر شهر دیگری، کسی را حقیقتا خادم خود ندیدند، بدانند که او در این مساله در خط رهبری نیست. این یک معیار قطعی است. اگر مردمی عقده‌ها و آرزوهای فروکشته‌ای دارند و اسلام بعضی، نتواند آن را برآورده کند، باید در این اسلام شک کرد:

ولی امر مسلمین، 10 اسفند 68: "اسلامى كه نتواند آرزوهاى خفته و فروكشته قشرهاى مظلوم را در سطح دنيا - نه فقط در سطح كشور خودمان - زنده و احيا كند، شك كنيد در اين‌كه اين دين، اسلام باشد!"

---------------------------

1. مقام معظم رهبری، 29 دی 70 : امروز دشمنان اسلام، مثل دوران نبىّ‌اكرم (صلّى‌اللَّه‌ عليه‌ و آله ‌و سلّم) محدود به قبايل پراكنده نيستند؛ مجهزترين سلاحها در دست آنهاست؛ بيشترين پولها در دست آنهاست؛ دانش پيشرفته بشر در دست آنهاست و اينها ضد اسلامند.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا